Raport Bain & Company przygotowany we współpracy z Altagamma, oprócz danych na temat globalnego rynku dóbr luksusowych, daje nam też ciekawy obraz preferencji zakupowych wśród różnych grup wiekowych – co ma też odniesienie do rynku biżuterii.
Pokolenie X (osoby urodzone między 1965 a 1980 rokiem) odpowiada dziś za aż 50% globalnych wydatków na dobra luksusowe. To grupa, która ceni jakość, prestiż i klasyczne wzornictwo. Dla nich biżuteria to nie tylko ozdoba – to również inwestycja i wyraz statusu. Wybory tej grupy są przemyślane i często związane z lojalnością wobec znanych marek.
Milenialsi (urodzeni 1981–1996) częściej wybierają biżuterię minimalistyczną i ponadczasową. Stawiają na delikatne formy, elegancki design i produkty, które pasują do codziennego stylu życia. Cenią transparentność marek i chętnie sięgają po produkty związane ze zrównoważonym rozwojem.
Generacja Z (urodzeni po 1997 roku) szuka oryginalności i sposobu na wyrażenie siebie. Wybierają odważne, nowoczesne projekty – różnorodne szlify diamentów, kolorowe kamienie, asymetryczne kształty. Często sięgają po biżuterię na indywidualne zamówienia oraz od mniejszych, nie-sieciowych marek i niezależnych projektantów.
Choć styl, motywacje i oczekiwania różnią się pomiędzy generacjami, jedno pozostaje niezmienne – biżuteria nadal pełni ważną rolę w budowaniu tożsamości, wyrażaniu emocji i stylu życia. Nawet w czasach ekonomicznej niepewności pozostaje silnym filarem rynku dóbr luksusowych.
Zdjęcia: Michelson Diamonds
https://www.businessinsider.com/jewelry-trends-popular-and-out-of-style-right-now-2025
https://www.voguebusiness.com/story/fashion/generational-breakdown-understanding-the-gen-x-consumer
https://nationaljeweler.com/articles/13015-jewelry-a-top-performer-in-stalled-luxury-market-says-bain-co